23948sdkhjf

Danskerne elsker at handle online

Danskernes store handel i udlandet er stadig mere mærkbar for dansk e-handel.
Vi elsker e-handel, og så ser vi mindre på butikkens nationalitet, så knapt hver femte tænker ikke over netbutikkens nationalitet, og hver syvende svarer, at de er ”fast kunde” i netbutikken i udlandet,” fortæller Annette Falberg, adm. direktør i FDIH.

- Der er 2 hovedårsager til, at vi vælger de udenlandske netbutikker, dels på grund af den billige pris, dels fordi der er større udvalg af varer. Priserne er helt klart den sværeste udfordring pga. vores generelt høje omkostningsniveau i Danmark. Derimod bør efterspørgslen efter et større udvalg kunne forbedres, så vi kan holde på kunderne herhjemme, det siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH.

Placering i toppen
Hver gang danskerne handler på nettet, sker 3 ud af 10 køb i udlandet. Det placerer os i toppen af EU-borgere, der handler i andre lande, så halvdelen af danskernes onlinekøb af film, musik og spil sker på udenlandske websites, viser Dansk e-handelsanalyse for 2. kvartal 2013.

Desværre er det modsatte ikke tilfældet, for borgerne i andre EU-lande er mest tilbøjelige til at handle i deres hjemland. Især borgerne i de store e-handelsnationer – England, Tyskland og Frankrig – handler mest hjemme, viser en ny opgørelse fra EU, Consumers Scoreboard , juli 2013.

Danskerne er i top i EU, både når det gælder e-handel hjemme og i udlandet. 73 pct. af den danske befolkning handler på nettet, og det giver os en 2. plads i EU, lige efter Storbritannien. Gennemsnittet i EU er på 45 pct.

Knap hver 3. dansker (29 pct.) har handlet i en netbutik i et andet EU-land, og her er gennemsnittet i EU 11 pct., og for englænderne er det kun 13 pct., der handler i udenlandske netbutikker.

England er i øvrigt det mest populære land for danskerne, der køber på udenlandske websites.

Kæmpe udfordring
- Det er en kæmpe udfordring for dansk detailhandel på nettet, at vi presses af konkurrence fra udlandet, mens det er nærmest umuligt at få rettet forbrugernes blik fra fx Tyskland og England mod danske websites. Løsningen for danske netbutikker er, at etablere websites i andre lande, så de fremstår som ”nationale” i håbet om at kapre de udenlandske kunders køb.”

- Danskernes store handel i udlandet er stadig mere mærkbar for dansk e-handel. Vi elsker e-handel, og så ser vi mindre på butikkens nationalitet, så knapt hver femte tænker ikke over netbutikkens nationalitet, og hver syvende svarer, at de er ”fast kunde” i netbutikken i udlandet, fortæller Annette Falberg, adm. direktør i FDIH.

Kilde: FDIH

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.344